تاریخ انتشار: پنجشنبه 1403/06/29 - 08:04
کد خبر: 516904

در مصاحبه اختصاصی با خبرنامه دانشجویان ایران مطرح شد؛

موسوی: هم دانشجو می‌تواند آدم بدی باشد هم استاد/ آقای پزشکیان قاتلان حاج قاسم برادران ما نیستند

موسوی: هم دانشجو می‌تواند آدم بدی باشد هم استاد/ آقای پزشکیان قاتلان حاج قاسم برادران ما نیستند

دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: بحث بازگشت اساتید و دانشجویان آقای رئیس جمهور هم یک جمله ای گفتند در یک جلسه ای مبنی بر اینکه دانشجو نمی تواند آدم بدی باشد و از این نوع صحبت ها بنده این را میخوام خدمت شما عرض کنم که هیچ کسی مصونیت ندارد که بگوییم دانشجوها به صرف اینکه دانشجو باشد مصونیت پیدا کرد و دیگر نمیتواند آدم بدی باشد اتفاقا هم دانشجو میتواند آدم بدی باشد هم استاد.

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشجویی «خبرنامه دانشجویان ایران»؛  بعد از اولین نشست خبری ریاست جمهوری و اظهارات ایشان در خصوص مسائل مختلف سیاست داخلی و خارجی، در فضای نخبگانی و عمومی کشور حواشی زیادی ایجاد شد، بخش‌هایی از رویکردهای مسعود پزشکیان خصوصا در حوزه سیاست خارجی تاکنون مورد انتقاد برخی از چهره‌‌های سیاسی و اجتماعی قرار گرفته است، "خبرنامه دانشجویان ایران" از نگاه فعالین تشکل‌های دانشجویی نیز به این موضوع پرداخته است.  از این رو در گفتگو با سید محمد حسین موسوی، دبیر سیاسی اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل، به ابعاد مختلف مواضع رئیس جمهور پرداخته شد که در ادامه می‌خوانید.

سوال: به صورت کلی اولین نشست خبری ریاست جمهوری را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

موسوی: در ابتدای امر باید گفت که بعد از گذشت بیش از یک ماه بالاخره  نشست خبری رئیس جمهور با رسانه ها برگزار شد طبیعتا نشست اول  از چند بعد حائز اهمیت است و باید مولفه‌هایی در آن رعایت شود که در ادامه به آن خواهم پرداخت.

مسئله اول اینکه در همچین نشستی ما باید شنونده بیان سیاست‌های کلی که ناظر بر مسائل داخلی  و خارجی کشور که توسط رییس دولت بیان میشود باشیم. موضوع بعدی بحث اظهار نظر در خصوص مسائل چالشی منطقه و رویکرد ما نسبت به مواجهه با آنها، با وجود اتفاقاتی که در حال رقم خوردن است می‌باشد، که انتظار می‌رفت به شکل ویژه‌تری نگاه شود.

شاید بتوان گفت که به اقتضای شرایط فعلی توقع ما آن بود که نسبت به این مسائل جدی‌تر ورود می‌شد مسئله بعدی مسئله بیان مواضع ما نسبت به دشمن است. دشمنی که همیشه در مقابل ما ایستاده است و دشمن قسم خورده ماست و با توجه به اینکه نشست اول بود، بحث اثرگذاری و بحث هدایت افکار عمومی را هم در بر می‌گیرد. اما متاسفانه در نشست اول جز تاسف خوردن چیزی دیگری حاصل نشد. البته نکات مثبتی هم بود لیکن این مسائل را که در ادامه خدمت شما عرض می‌کنم ناراحت کنند بود.

ما شاهد بودیم مسئله‌ی اولی که آقای رئیس جمهور به آن پرداختند بحث تاثیرگذاری و اثربخشی رسانه بود. ایشان تا تاکید داشت که رسانه نقش هدایتگری دارد و در آگاهی دادن به مردم و بحث تثبیت مسائلی که بیان می‌شود از بی ثباتی و از دو قطبی سازی کاذب و ایجاد فضای رادیکالیسم بپرهیزد.

بله البته که نقش رسانه این است. باید این کارها را انجام دهند سوال ما این است که چطور یکباره می‌بینیم که مجری برنامه آقای رئیس جمهور یک شخص طراح و کاریکاتوریست هستند که اگر نگاهی اجمالی به آثار ایشان کنیم مسائل توهین آمیز به اشخاص مختلف در کارنامشان وجود دارد.

ایجاد فضای دوقطبی و این طبل کوبیدن را ما در همین ماجرا شاهد هستیم. این یک تناقض است، این تناقض را جنبش دانشجویی می‌بیند این تناقض را مردم می‌بینند که این امر پسندیده‌ای نیست و متاسفانه ما از این تناقض‌ها زیاد شاهد هستیم.

از سوی دیگر هم در ادبیات آقای رئیس جمهور و هم اطرافیان ایشان در پاسخ یکی از سوال های خبرنگاران در خصوص استفاده از اشخاصی که در بزنگاه ها، در فتنه‌هایی که در کشور ما اتفاق افتادن پرسیدند در پاسخ گفتند که یک سری افراد اشتباه می‌کنند. بله ما هم قبول داریم یک سری افراد اشتباه می‌کنند کسی که اشتباه میکند و علم پیدا می‌کند که اشتباه کرده است در گام اول عذرخواهی می‌کند. اگر من تصمیم یا صحبتی یا کنشی انجام دادم که یک جامعه را به چالش کشاندم یا دو قطبی ایجاد کردم و به سیستم و حاکمیت هزینه وارد کردم طبیعتا باید در مقابل افکار عمومی پاسخگو باشم.

ما متاسفانه شاهد این هستیم اطرافیان آقای رئیس جمهور و انتصاباتی که ایشان داشتند نه تنها افراد نسبت به اشتباهاتی که داشتن عذرخواهی نکردند بلکه مصر بودن و حاضر به عذرخواهی هم نبودند و این نکته نکته مهمی است و نمیشود به این راحتی از آن گذشت و اینکه صرفا حالا بگوییم شخص توانمندی است هرچند گذشته نامطلوبی داره ولی خب بالاخره یک عذرخواهی، یک معذرت خواهی در فضای عمومی مردم خیلی کار سختی نمی‌تواند باشد ولی از این هم پرهیز کردند و بعضا در ادامه پاسخشان این نکته را هم اشاره کردند که حق مبهم میشه فضا تاریک میشود و قابلیت تشخیص سخت میشود.

 ناظر بر اطرافیان حالا دو مسئله است؛ ما در سال 88 که بحث فتنه را داشتیم می بینیم دو طیف در جامعه وجود داشت و بالاخره این دو طیف حامیانی داشتند فضای گفتگویی داشتند یکبار ما می بینیم در طرف مقابل مقامات ارشد آمریکایی از یک اشخاصی حمایت می کردن شخصی به اسم جرج سروس که این شخص به عنوان پدر انقلاب‌های مخملی شناخته شده از یک جریانی و نسبت به یک سری مسائلی در کشور موضع گیری میکند خب به تبع، طیف مقابله اینها مشخصه مسئله به چه نحوی است.

 موضوع دوم بحث جریان فتنه ۱۴۰۱ است که الان نیز در ایام سالگرد دوم آن هستیم.

در کانادا راهپیمایی شکل گرفت برای اینکه سرستون آن راهپیمایی پرچم رژیم غاصب صهیونیستی را داشته است. سوال‌مان اینجاست باز هم فضا مبهم هست که حق کجاست این سوالی که باید آقایان پاسخ بدن به نظرم در همچین وضعیتی مثل فتنه88 ، سال 1401 نیز وضعیت روشن است و وضعیت مبهم و تاریکی وجود ندارد یک مسئله دیگر مسئله‌ ادبیات جلسه نشست خبری بود که ادبیات غیررسمی جاهای مختلف نشست شاهد بودیم ساده گویی خوبه ولی نه همیشه ما باید حواسمان باشد بالاخره هر سخنی جایی و هر نکته مکانی دارد.

سوال: از نظر شما به کدام بخش‌های این نشست انتقاد وارد است؟ 

موسوی: موضوع آن است که ما وقتی در مقام رئیس جمهور یک کشور اظهار نظر می‌کنیم و رسانه های بین‌المللی هم در جلسه ما حضور دارند، این مسئله دارای اهمیت بیشتری خواهد بود اینکه ما بعضا اعلام کنیم که ما امیدواریم با کشوری رابطه داشته باشیم یا نام کشوری را اشتباه استفاده بکنیم و اتحاد جماهیر شوروی رو نام ببریم یا به جای اسم این کشور واحد پولی را واحد پولی آن کشور را نام ببریم خب طبیعتا این در فضای بین الملل اثرگذار خواهد بود و نسبت به این مسائل شاید دیدگاه های بین المللی اینطور برداشت نشود، و کشورهای مختلف به سادگی رییس جمهور ما نگاه نکنند و از این مسئله به سادگی عبور نکنند.

ولی نکته ای که به شدت برای ما تعجب آور بود و ما را برد به فضایی که یک آقایی در دهه هفتاد که رئیس جمهور هم بودند و در بیانی گفتند که حالا گفتگوی ما گفتگوی تمدن هاست شاهد این بودیم که آقای رئیس جمهور خطاب به آمریکایی ها گفتن اینها برادران ما هستند اگر فلان مسائل را برطرف کنند.

سوال ما اینجاست آقای دکتر پزشکیان شما تاریخ نخواندید یا اینکه فراموش کردید که خطاب به چه اشخاصی دارید واژه برادر را استفاده می‌کنید. شما ۱۶ آذر ۱۳۳۲ را فراموش کردید کودتای ۲۸ مرداد را فراموش کردید. زدن هواپیمای ما و کشتن سرنشین های آن را که متشکل از خانواده، زن و فرزند و آقا بودند را فراموش کردید؟ بحث جاسوسی در لانه جاسوسی یا همان سفارستخانه‌شان را فراموش کردید؟ اینکه ایشان شریک بودن و مستقیما بر ترور دانشمندان هسته ای‌مان شراکت کردند، ورود داشتند، دخالت داشتند، این موارد را فراموش کردید؟ بحث تحریم های ظالمانه ای که نسبت به کشور ما انجام دادند را فراموش کردید؟ و بخشهای بهداشتی و درمانی و مسائل دیگر.

آقای رئیس جمهور شما ترور حاج قاسم را فراموش کردید که خطاب به آمریکایی ها از واژه برادر استفاده می کنید؟ نه در این موضوع ما نه برادران آمریکایی داریم و نه گفتگوی تمدنی با اینها داریم. چون تمدن آنها جز توحش و غارتگری بحثی دیگر ندارد و مصداق آن هم همین اتفاق اخیری بود که با توجه به همکاری رژیم صهیونیستی این رژیم غاصب و خونریز این اتفاقی که حالا در سوریه و لبنان رقم خورد و حمله به سفارت ایران در سودیه و حتی این پیجرها و بیسیم ها چند صد نفر را به خاک و خون کشیدن اینها را باید برادر خطاب کنید؟

نکته دیگری هم هست که در پاسخ یکی از سوالات خبرنگاران آقای رئیس جمهور اشاره کرد بحث FATF بود که گفتند ما نامه زدیم به مجمع تشخیص و خواستار یک سری موارد بودن سوال من اینکه شما چه نامه ای زدید و موضع‌تان نسبت به FATF چیست؟ و مخصوصا درباره دوبند آخر آن برای ما توضیح دهید؟

 در بحث بازگشت اساتید و دانشجویان آقای رئیس جمهور هم یک جمله ای گفتند در یک جلسه ای مبنی بر اینکه دانشجو نمی تواند آدم بدی باشد و از این نوع صحبت ها بنده این را میخوام خدمت شما عرض کنم که هیچ کسی مصونیت ندارد که بگوییم دانشجوها به صرف اینکه دانشجو باشد مصونیت پیدا کرد و دیگر نمیتواند آدم بدی باشد اتفاقا هم دانشجو میتواند آدم بدی باشد هم استاد.

در دانشگاه‌های ما اقشار مختلفی حضور دارند نکته بنده اینجاست شخصی که تخلفاتش محرز شده است و جرمش ثابت شده و رای علیه او صادر شده با توجه به مستندات و اسنادی که هست قطعا این شخص در دانشگاه ما جا ندارد این نکته را هم خدمت شما عرض بکنم که دانشگاه محل تضارب آرا است، چون مبدا تغییر و تحولات است این از نظر امام و رهبر اتقلاب هم همین را اشاره میکنند و تاکید می کنند ولی دانشجویی که آنجا میخواهد کارهای براندازانه بکند حرف های غیرانقلانی بزند.

 حالا اشکال ندارد ما کرسی آزاد اندیشی میگذاریم مینشینیم و صحبت می کنیم نسبت به این مسائل هیچ مشکلی نداریم اما اینکه با اقدامات خرابکارانه و براندازی اینکه فضا را رادیکال کنند و به مردم آسیب بزنند و دانشجو را از فضای گفتگو خارج کنند و به محل نزاع برسانند طبیعتا همچین اشخاصی  با همچین ویژگی هایی جایی در دانشگاه ندارند.

ما خیلی وقت است که از کودتا ۲۸ مرداد عبور کردیم و دنبال جعفربی مخ ها در دانشگاه نیستیم بلکه با هر نظری با هر ایده ای با هر نگاهی که دارید بله در دانشگاه برید و صحبت کنید سر هر موضوعی که شما دارید برید صحبت کنید اما اینکه بخواهید از این فضا خارج شوید و دست به اقداماتی بزنید که کاملا رویکردش براندازی باشد طبیعتا نه استادش و نه دانشجویش در دانشگاه جا ندارد.

یک نکته ای که شاهکار بود در نشست بحث بیانات رییس جمهور در اواخر نشست بود آن هم بحث عدم صدور انقلاب. برای من خیلی سوال ایجاد شد که صدور انقلاب که یکی از شعارها و اهداف اساسی انقلاب اسلامی بود، بخشی از ایدئولوژی ما بود. به دنبال انتقال مفاهیم انقلابی و اسلامی‌مان هستیم که به عنوان فرهنگ و ایدئولوژی و یک روش فکر معرفتی اینو به دنیا معرفی بکنیم قطعا ما به دنبال بیداری مردم جهان و رهایی آنها از استعمار هستیم.

جزء جهان بینی ماست مسئله امت گرایی همینجور که حضرت آقا اخیراً فرمودند که وحدت فراتر از یک تاکتیک هست من تعجب می کنم ما مسئله ریشه نظری دارد.

ایده حکومت جهانی را ما داریم بحث حمایت از ملت های منطقه را داریم. این ها رو هم در نظر نداشته باشیم رئیس جمهور به عنوان مجری قانون اساسی ما است. ما چند اصل در قانون اساسی داریم که این مسئله صدور انقلاب اسلامی رو به وضوح بیان و اشاره می‌کند.

در نهایت امیدوارم دیگر شاهد این مسائل و بیان همچین نکاتی در مقابل رسانه ها و در جلسات رسمی از جانب رئیس جمهور محترم جمهوری اسلامی آقای دکتر پزشکیان نباشیم. چون از نظر ما دانشجویان، مردم کف جامعه  واز نظر دیدگاه و رسانه های بین المللی مثبت تلقی نمی‌شود. ان‌شالله که امیدوار هستیم که شاهد همچین اثری نباشیم. ان‌شاءالله آقای رئیس جمهور از فرصت نطق در پشت تریبون سازمان ملل در نیویورک جبران کنند.

مصاحبه از محمد جهاد 

مرتبط ها
نظرات
حداکثر تعداد کاراکتر نظر 200 ميياشد
نظراتی که حاوی توهین یا افترا به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران باشد و یا با قوانین جمهوری اسلامی ایران و آموزه‌های دینی مغایرت داشته باشد منتشر نخواهد شد - لطفاً نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید
تورهای مسافرتی آفری
تجاوزات دشمن صهیونیستی به جنوب لبنان مقاومت را نمی‌ترساند/ دوران دفاع مقدس بزرگ‌ترین پشتوانه جبهه مقاومت در مصاف با دشمنان است
همچنان دفاع مقدس
غرب از رقابت در حوزه انرژی می‌ترسد
سرهنگ رحیمی فرمانده انتظامی لاهیجان شد
اعلام ترکیب تیم ملی فوتسال ایران مقابل مراکش
واکنش رسمی وزارت امور خارجه به ادعای تهدید مقامات سابق آمریکا توسط ایران
آخرین خبر از ناپدید شدن دختر وزنه‌بردار ایران در اسپانیا
طرح «من شهردارم» به مدارس می‌رود
دستگیری عاملان قتل یک زن در شب عروسی
رسانه‌ صهیونیستی: حزب‌الله «تله مرگ» برای اسرائیل آماده کرده است
اجرای موفق مانورهای مداری ماهواره چمران ۱
فوری| جواد نکونام استعفا داد
گوگل و مایکروسافت به جان هم افتادند
محسن رضایی: اسرائیل اصلا جرات حمله به ایران را ندارد
اعلام شماره حساب‌های هلال‌احمر برای کمک به غزه، لبنان و یمن
روابط ایران با بانک سرمایه‌گذاری زیر ساخت آسیا تقویت می‌شود
قرارداد ۸۰ میلیاردی مجیدی
صرف سالانه ۱۵ میلیارد دلار واردات محصولات کشاورزی
۳۴۰ نظامی اوکراینی دیگر در یک روز کشته شدند
ساخت۳ بزرگراه در انتهای یادگار، بروجردی و شوشتری
تخفیف در برج میلاد در هفته گردشگری
نظرسنجی
بنظر شما باتوجه به حوادث اخیر فلسطین چقدر احتمال فروپاشی رژیم صهیونیستی وجود دارد؟




مشاهده نتایج
go to top